Title
Представе Јевреја у српској визуелној култури XIX века
Creator
Rožman, Milica, 1992-
CONOR:
107905545
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.10.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Visual representations of Jews in Serbian visual culture of the 18th century
Publisher
[М. Рожман]
Format
254 листова
description
Историја уметности - Историја уметности и визуелне културе новог века / History of art - History of art and visual cultures of the modern era
Abstract (sr)
У средишту истраживања докторске дисертације Представе Јевреја у српској
визуелној култури XIX века сагледане су представе Јевреја настале и присутне у Србији
током XIX века. Представе Јевреја треба издвојити као засебан феномен у оквиру
истраживања српске визуелне културе XIX века. С обзиром да је однос визуелне културе
и Јевреја у XIX веку једна од актуелних тема која је везана за поступке њихове
самопрезентације и репрезентације у различитим визуелним медијима- у фотографији,
сликарству и скулптури. Ту се издвајају слике Јевреја које су настале у оквирима српске
јеврејске заједнице, везане за колективни и индивидуални идентитет, али и слике
настале изван ње, засноване на одређеним стереотипима који су посебно били изражени
током XIX века. Тема дисертације има за циљ доношење систематичних приказа Јевреја,
који се пре свега односе на поступке њихове самопрезентације, затим дела настала у
оквиру идеје о толеранцији и на крају кроз конструкцију слике другог. Изложена теза
има за циљ да истражи наведене визуелне представе Јевреја зарад добијања јасне и
прегледне слике, у оквиру корпуса који означавамо као српска визуелна култура XIX
века. Посматрано тако свеобухватно представе Јевреја до сада нису биле предмет
систематичних истраживања. У српској визуелној култури представе Јевреја нису биле
једнозначне, већ су настале у функцији различитих приватних, политичких и
друштвених збивања, те их тако и треба посматрати кроз хронолошки оквир који
обухвата период османске империје, потом Кнежевине и Краљевине Србије.
Abstract (en)
Representation of Jews created and present in Serbia during the 19th century were
mapped in the center of this thesis named Visual Representation of Jews in Serbian visual
culture of the 19th century. Representation of Jews should be singled out as a separate
phenomenon within the research of Serbian visual culture of the 19th century. Given that the
relationship between visual culture and Jews in the 19th century is one of the current topics
that are related to the processes of Jew’s self-presentation and representation in different visual
media - in photography, painting and sculpture. Images of Jews created within the framework
of the Serbian Jewish community, related to collective and individual identity, based on certain
stereotypes that were particularly expressed during the 19th century, are distinguished. This
also includes artwork created outside of it. The topic of thesis aims at bringing systematic
representations of Jews, which primarily refer to the procedures of their self-presentation, then
the works created within the framework of the idea of tolerance and finally through the
construction of the image of the other. Presented thesis aims to investigate the mentioned visual
representations of Jews in order to obtain a clear and transparent picture, individual segments
and the overall corpus that we designate as Serbian visual culture of the 19th century. From the
author’s point of view, representation of Jews has not been the subject of systematic research
until now. Representation of Jews was not unambiguous in the Serbian visual culture, but arose
as a function of various private, political and social events, and thus it should be viewed through
a chronological framework that includes the period of the Ottoman Empire, then the
Principality and the Kingdom of Serbia.
Authors Key words
Представе Јевреја, српска визуелна култура, визуелни идентитет, идеја о
толеранцији, слика другог, антисемитизам, Кнежевина и Краљевина Србија, XIX век.
Authors Key words
representation of Jews, Serbian visual culture, visual identity, idea of tolerance,
image of other, anti-Semitism, Princedom and Kingdom of Serbia, 19th century
Classification
7(497.11)(=411.16)"18"(043.3)
316.74(497.11)(=411.16)"18"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У средишту истраживања докторске дисертације Представе Јевреја у српској
визуелној култури XIX века сагледане су представе Јевреја настале и присутне у Србији
током XIX века. Представе Јевреја треба издвојити као засебан феномен у оквиру
истраживања српске визуелне културе XIX века. С обзиром да је однос визуелне културе
и Јевреја у XIX веку једна од актуелних тема која је везана за поступке њихове
самопрезентације и репрезентације у различитим визуелним медијима- у фотографији,
сликарству и скулптури. Ту се издвајају слике Јевреја које су настале у оквирима српске
јеврејске заједнице, везане за колективни и индивидуални идентитет, али и слике
настале изван ње, засноване на одређеним стереотипима који су посебно били изражени
током XIX века. Тема дисертације има за циљ доношење систематичних приказа Јевреја,
који се пре свега односе на поступке њихове самопрезентације, затим дела настала у
оквиру идеје о толеранцији и на крају кроз конструкцију слике другог. Изложена теза
има за циљ да истражи наведене визуелне представе Јевреја зарад добијања јасне и
прегледне слике, у оквиру корпуса који означавамо као српска визуелна култура XIX
века. Посматрано тако свеобухватно представе Јевреја до сада нису биле предмет
систематичних истраживања. У српској визуелној култури представе Јевреја нису биле
једнозначне, већ су настале у функцији различитих приватних, политичких и
друштвених збивања, те их тако и треба посматрати кроз хронолошки оквир који
обухвата период османске империје, потом Кнежевине и Краљевине Србије.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
