Title
Kompetencije univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa invaliditetom
Creator
Gojak, Natalija, 1994-
CONOR:
94790409
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 07.11.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
University teachers competencies for teaching students with disabilities
Publisher
[N. Gojak]
Format
260 str.
description
Andragogija - Socijalna andragogija / Andragogy - Social andragogy
Abstract (sr)
U Republici Srbiji se od 2009. godine podstiču mere inkluzivne obrazovne politike koje
omogućavaju obrazovanje osoba sa invaliditetom u redovnom sistemu obrazovanja. Na
univerzitetima je i dalje niska zastupljenost studenata sa invaliditetom, čije obrazovno iskustvo
ostaje nedovoljno istraženo. Istraživanja ukazuju da niska kompetentnost nastavnika
predstavlja jednu od ključnih barijera kvalitetnom obrazovanju ove populacije studenata.
Sprovedeno je kombinovano istraživanje sa ciljem ispitivanja kompetencija
univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa invaliditetom, na osnovu procena
nastavnika i samih studenata sa invaliditetom. Istraživanje je obuhvatilo tri segmenta: (1)
procenu relevantnosti kompetencija univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa
invaliditetom; (2) procenu razvijenosti kompetencija univerzitetskih nastavnika za
podučavanje studenata sa invaliditetom; (3) mogućnost kreiranja empirijski zasnovanog
modela kompetencija univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa invaliditetom.
Analiza odnosa između procena relevantnosti i razvijenosti kompetencija je omogućila
identifikovanje oblasti u kojima je potrebno usavršavanje uiverzitetskih nastavnika. Nalazi
potvrđuju da univerzitetski nastavnici nemaju dovoljno sistematskih prilika za razvoj potrebnih
kompetencija za podučavanje studenata sa invaliditetom, kao i da je potreban holistički,
dugoročno orijentisan pristup profesionalnom razvoju nastavnika, koji bi obuhvatio sve
dimenzije kompetentnosti i time unapredio inkluzivno univerzitetsko obrazovanje. Na osnovu
rezultata, ponuđene su preporuke za osmišljavanje obrazovnih programa usmerenih na razvoj
kompetencija univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa invaliditetom.
Abstract (en)
Since 2009, the Republic of Serbia has been promoting inclusive education policies that
enable persons with disabilities to be educated within the regular education system. At
universities, the representation of students with disabilities remains low, and their educational
experience is still insufficiently explored. Research indicates that the low level of teacher
competence is one of the key barriers to providing quality education for this group of students.
A mixed-method study was conducted to examine university teachers’ competencies
for teaching students with disabilities, based on assessments made by both teachers and the
students with disabilities themselves. The research covered three segments: (1) assessing the
relevance of university teachers’ competencies for teaching students with disabilities; (2)
assessing the development level of university teachers’ competencies for teaching students with
disabilities; and (3) the possibility of creating an empirically based model of university
teachers’ competencies for teaching students with disabilities.
The analysis of the relationship between the perceived relevance and the development
of competencies enabled the identification of areas in which university teachers require further
training. The findings confirm that university teachers lack sufficient systematic opportunities
to develop the necessary competencies for teaching students with disabilities, and highlight the
need for a holistic, long-term approach to professional development that encompasses all
dimensions of competence, thereby improving inclusive higher education. Based on the results,
recommendations were proposed for designing educational programs aimed at developing
university teachers’ competencies for teaching students with disabilities.
Authors Key words
obrazovanje osoba sa invaliditetom; obrazovanje i usavršavanje nastavnika;
kompetencije univerzitetskih nastavnika; podučavanje studenata sa invaliditetom
Authors Key words
education of people with disabilities; teacher education and professional
development; university teachers’ competencies; teaching students with disabilities
Classification
378.091.12:005.963:[37.011.2:376-056.26(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
U Republici Srbiji se od 2009. godine podstiču mere inkluzivne obrazovne politike koje
omogućavaju obrazovanje osoba sa invaliditetom u redovnom sistemu obrazovanja. Na
univerzitetima je i dalje niska zastupljenost studenata sa invaliditetom, čije obrazovno iskustvo
ostaje nedovoljno istraženo. Istraživanja ukazuju da niska kompetentnost nastavnika
predstavlja jednu od ključnih barijera kvalitetnom obrazovanju ove populacije studenata.
Sprovedeno je kombinovano istraživanje sa ciljem ispitivanja kompetencija
univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa invaliditetom, na osnovu procena
nastavnika i samih studenata sa invaliditetom. Istraživanje je obuhvatilo tri segmenta: (1)
procenu relevantnosti kompetencija univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa
invaliditetom; (2) procenu razvijenosti kompetencija univerzitetskih nastavnika za
podučavanje studenata sa invaliditetom; (3) mogućnost kreiranja empirijski zasnovanog
modela kompetencija univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa invaliditetom.
Analiza odnosa između procena relevantnosti i razvijenosti kompetencija je omogućila
identifikovanje oblasti u kojima je potrebno usavršavanje uiverzitetskih nastavnika. Nalazi
potvrđuju da univerzitetski nastavnici nemaju dovoljno sistematskih prilika za razvoj potrebnih
kompetencija za podučavanje studenata sa invaliditetom, kao i da je potreban holistički,
dugoročno orijentisan pristup profesionalnom razvoju nastavnika, koji bi obuhvatio sve
dimenzije kompetentnosti i time unapredio inkluzivno univerzitetsko obrazovanje. Na osnovu
rezultata, ponuđene su preporuke za osmišljavanje obrazovnih programa usmerenih na razvoj
kompetencija univerzitetskih nastavnika za podučavanje studenata sa invaliditetom.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
